EDUKACJA TO RELACJA

Z mojego okna widzę białą morwę, drzewo, które mnie fascynuje (…). Olga Tokarczuk

Co widzisz z Twojego okna? Białą morwę, budynek, pole, a może ulicę?

Co czujesz, patrząc przez Twoje okno? Radość, żal, smutek, tęsknotę może?

Skąd te emocje? Z radości bycia w domu, z tęsknoty za innymi, ze smutku izolacji?

Co robisz, gdy nie patrzysz w okno? Czytasz, piszesz, uczysz się, uczestniczysz w lekcji on line?

Jak wygląda teraz Twoje życie, Kochana Uczennico, Kochany Uczniu?

Czego najbardziej Ci brak, za czym tęsknisz, a czego masz pod dostatkiem?

(…) Dla mnie już od dłuższego czasu świata było za dużo. Za dużo, za szybko, za głośno.                        Olga Tokarczuk

Teraz masz w sobie spokój czy lęk? Cieszysz się z bycia ze sobą samym, czy odczuwasz głód samotności?

A może wszystkie emocje splatają się w jeden kłębek, bez końca i bez początku?

(…) Życie toczy się, a jakże, ale w zupełnie innym rytmie. (…)                                                                      Olga Tokarczuk

Czy to jest Twoje tempo? Czy chcesz, by tak pozostało? Czy nie możesz doczekać się końca?

Co czujesz? Twoje uczucia są ważne!

Wirus przypomina: granice istnieją i mają się dobrze. (…)                                                                            Olga Tokarczuk

A jakże, istnieją i będą istniały. Ale MY – Uczennice i Uczniowie, Nauczycielki i Nauczyciele – będziemy je przekraczać!

Bo EDUKACJA TO RELACJA!

Nie zapominamy o tym!

Jesteśmy z Wami i dla Was.

Pamiętajcie, że nie jesteście sami. Robimy wszystko, by sprostać obecnej sytuacji.

Pamiętamy, że „zdalne nauczanie” to NIE JEST „zdalne zadawanie” i nie rozliczamy Was z przerabiania całej masy zadanego zdalnie materiału.

Nie pojmujemy czasoprzestrzeni po wojskowemu, w stylu: „Kopcie Kowalski od tego miejsca do ósmej wieczorem!” (Jarosław Pytlak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO na Bemowie w Warszawie).

Nie stawiamy na biurokrację: im więcej dokumentów, tym lepiej. Nasza szkoła skupia się na Tobie, Droga Uczennico, Drogi Uczniu, nie na papierze.

Pamiętamy o równowadze między nauką, rozrywką a emocjami.

Dlatego, oprócz wytężonej pracy, ściśle naukowej:

  • z panią Justyną Jaruzal obserwujecie gniazdo bocianie, rozpoznajecie śpiew ptaków, razem tańczycie i wykonujecie ćwiczenia przed ekranem. Realizujecie projekt video o Waszych zainteresowaniach. Co piątek wspólnie składacie kwiaty, samoloty i koperty origami;
  • z panią Małgorzatą Natywą robicie leporello, sketchnotki, doświadczenia biologiczne;
  • z panią Malwiną Patelską pracujecie w grupie – tworzycie z kolegami i koleżankami w sieci tekst opowiadania, wykonujecie prace plastyczne inspirowane literaturą, piszecie o sobie i swoich doświadczeniach, przygotowujecie quizy i lapbooki;                                    
  • z panią Pauliną Rausch przenosicie się w świat wyobraźni, analizujecie teksty przy dźwiękach muzyki (i śpiewu pani Pauliny), tworzycie prace plastyczne będące interpretacją utworów, bierzecie udział w turniejach na lekcjach online, wcielacie się w role detektywów lub pisarzy, pracujecie w grupie, tworząc formy wypowiedzi lub filmy. Nigdy nie wiadomo, czym jeszcze pani Paulina może Was zaskoczyć;
  • z panią Roksaną Kadłubek ćwiczycie swoje rączki w zabawach paluszkowych i intensywnie obserwujecie pogodę, tworząc swoje własne kalendarze;
  • pani Magda pedagożka zaprasza Was do wspólnych ćwiczeń logopedycznych oraz inspiruje do tworzenia kreatywnych gier i zabaw na swoim kanale na youtube. W ramach piątkowego cyklu słuchacie bajek terapeutycznych czytanych przez p. Magdę i odkrywacie sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • pani „Agata od Teatru” serwuje Wam „teatralne czytanki”, tańczycie wspólnie i pozostajecie w stałym kontakcie, wysyłając sobie zdjęcia i pisząc o emocjach. Angażujecie się we wspólne szalone projekty;
  • z panią Basią Cisławską odgrywacie scenki sytuacyjne, nagrywacie filmiki, tworzycie projekty, ćwiczycie nowe słownictwo w Quizlecie, a starsi intensywnie pracują w Google Classroom;
  • z Panią Marzeną Zawłocką, Agnieszką Głuszkowską i z panem Adrianem Mankiewiczem dbacie o sprawność i zdrowe funkcjonowanie, dokumentujecie swoją aktywność – z Waszych zdjęć powstaje plakat. Niektórzy z Was dołączyli do Dwutygodniowego Wyzwania i wzmacniają mięśnie, codziennie wykonując deskę;
  • z panią Ewą Wilczyńską uczycie się budowania osobistej relacji z Bogiem i człowiekiem, aby dostrzec swoją jedyność i  niepowtarzalność oraz że każdy ma określone zadanie do spełnienia w życiu, w którym nikt inny go nie zastąpi;
  • z panią Ewą Kufel pieczecie ciasto jogurtowe wg francuskiego przepisu (podobno pyszne!), angażując całe rodziny, oraz zwiedzacie paryskie Muzeum Orsay -oczywiście wirtualnie. Oglądacie krótkie filmiki do lekcji oraz słuchacie francuskich piosenek (Wasze odkrycie to Kids United i wspaniała wokalistka);
  • z panią Anetą Kołat pracujecie ile pary w gwizdkach! Pomaga Wam miś Teodor, wysyłając Wam zdjęcia, komentarze i co najważniejsze pochwały! Na Messengerze i WhatsAppie nagrywacie wiadomości głosowe, piszecie o Waszej tęsknocie!;
  • z panią Pauliną Rozynek tworzycie wspaniałe gry matematyczne (planszowe i komputerowe), a za pomocą urządzeń gospodarstwa domowego udowadnialiście istnienia liczby pi;
  • Z panią Alicją Ratajczak poznajecie i zwiedzacie świat, mimo że jesteśmy zamknięci w domach. Wasze podróże po krajach i kontynentach, na razie wizualnych, napawają optymizmem:);
  • z panem Mateuszem Adamczykiem pokazujecie i opisujecie swoje ulubione zabawki oraz misie. Uczycie się również nowych słówek, grając w pociągi :);
  • z panią Jolą Hydzik tworzycie karty menu i przenosicie się do wirtualnej restauracji, wykonujecie zaproszenia na urodziny i wymyślacie przepisy na ciasto;
  • z panią Dorotą Klimczak spacerujecie po wirtualnych muzeach :);
  • Z panią Marią Adamczyk składacie żurawie origami NA ZDROWIE I SZCZĘŚCIE dla naszej szkoły! A także… Szukacie inspiracji do działań plastycznych w kuchni Waszej MAMY…;
  • z panią Magdaleną Ilkowską budujecie instrumenty, gracie na nich, uczestniczycie w przedstawieniach operowych, analizujecie dzieła muzyczne, prezentujecie swój gust muzyczny;
  • z panią Kasią Goderską obserwujecie,  co w trawie piszczy, czyli  jakie zmiany w przyrodzie przynosi  każdy wiosenny dzień. Odkodowujecie wiosenne hasła. Bawicie się, wykonujecie doświadczenia, poszerzając przy okazji Waszą wiedzę;
  • pani Regina Piotrowska oferuje Wam własny kanał na youtube z objaśniającymi tajniki chemii filmikami,
  • z panią Beatą Supron  uczestniczycie np. w turniejach krasomówczych, upychacie lektury w pudełka, spacerujecie po zamkach (wirtualnych niestety) i oglądacie spektakle teatralne;
  • Z panią Moniką Lenarczyk zgłębiacie tajniki gramatyki angielskiej, rozwiązujecie krzyżówki, tworzycie projekty wymarzonych kawiarni, ciekawych miejsc, dyskutujecie (w nie tak do końca obcym języku) na różne (czasem trudne) tematy;
  • z panem Mateuszem Smoleniem-Kotlengą stajecie się masterami Quizizz i Instaling;
  • z panią Teresą Meder oglądając filmy, poznajecie świat fizyki od kuchni, prezentujecie wykorzystanie odkryć fizycznych w sprzętach do diagnostyki medycznej;
  • z panią Joanną Małecką pracujecie nad ortografią, wykonując zadania na platformie LearningApps; uczycie się samodzielności, korzystając z filmików nagranych przez panią Asię;  realizujecie swoje dania z przepisów, uczycie się o modrzewiu na stronie WLIN, wykonujecie ulotki o chorobach zakaźnych, które są dostępne na dysku Google;
  • z panią Wiktorią Korzyniewską pozostajecie w kontakcie, pracujecie z emocjami, przeganiacie strachy i tworzycie planszówki.

Robimy i róbmy wszystko, by nie spełniło się proroctwo (a może jednak z gruntu prawdziwe założenie) cytowanej już, wspaniałej noblistki, Olgi Tokarczuk:

Nasze dzieci wyjdą z kwarantanny uzależnione od internetu, a wielu z nas uświadomi sobie bezsens i jałowość sytuacji, w której mechanicznie i siłą inercji tkwi.

(…)Nadchodzą nowe czasy.

To fakt. Czekajmy na nie z utęsknieniem, z poczuciem, że zrobiliśmy wszystko, by stawić czoła nowej rzeczywistości.

Ponieważ nasza przyszłość jest bardzo niepewna, rozwiązaniem nie jest robienie lepiej tego, co robiliśmy dotychczas. Musimy zrobić coś innego. Wyzwanie polega nie na tym, żeby naprawić ten system, ale żeby go zmienić; nie na jego reformowaniu, ale na TRANSFORMACJI. Ken Robinson – „Kreatywne szkoły”.

Niech to się właśnie dzieje, niech to się właśnie tworzy!

Edukacja to WY i MY, EDUKACJA TO RELACJA!

Wasze Nauczycielki 🙂  i Nauczyciele 🙂

autorka tekstu: mgr Agata Knak